MICROPERIODISME ESCOLAR : DE L’AULA AL CARRER

Les TIC permeten dur a terme fàcilment petits projectes periodístics a un cost molt baix. D’aquesta manera, i dirigit a alumnes de secundària (4 d’eso o 1r de batxiller, però també a la Universitat) és possible poder fer una experiència de microperiodisme escolar multimèdia que relacioni els alumnes amb el centre i el seu entorn més immediat.

Una formació integral i completa dels alumnes no és possible sense conèixer el funcionament i impacte dels mitjans de comunicació social. En els nostres dies en què les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació són molt presents en tots els àmbits de la vida, és precís saber d’on i com arriba la informació que presenten als seus respectius receptors.

 Objectius del projecte

Els alumnes d’educació secundària i també els de la universitat complementaran de manera profitosa la seva formació si entenen el funcionament dels mitjans de comunicació des d’una perspectiva interna i a la vegada, arribar a dominar aspectes com la recollida d’informació, l’elaboració de textos i la difusió en un format periodístic.

Els objectius didàctics del projecte són:

  • Donar a conèixer als alumnes la funció i la importància dels mitjans de comunicació social
  • Aprendre a elaborar textos organitzats i preparats per ser difosos en diferents formats, escrits o audiovisuals
  • Capacitar els alumnes a treballar en equip per una tasca col•lectiva per aconseguir resultat d’àmplia difusió
  • Dotar al centre d’una publicació digital amb actualitzacions periòdiques de la qual en puguin fruir alumnes, docents, pares i la resta de la comunitat educativa.

Metodologia i pla de treball

En una primera fase se sol·licitarà l’Assessorament a la Recerca de l’ICE-IRIE, per tal de coordinar les qüestions metodològiques i de teoria docent amb el projecte de Microperiodisme escolar: de l’aula al carrer.

Paral·lelament es duran a terme reunions i contactes amb els professors de secundària participants en el projecte per tal de planificar el curs, conèixer el curs al qual s’aplicarà la proposta i preparar-los respecte de les eines TIC, així com presentar-los projectes similars.

La segona fase serà la posada en marxa d’un plataforma digital online per elaborar un projecte periodístic a seguir en què s’ha de triar el nom, la periodicitat, el format (blog, web, etc.) i l’enfocament. També cal armar l’estructura tecnològica sobre la qual es basarà la publicació amb elements com blogs, webs, plantilles, domini, etc.

Basades en les nostres experiències, recomana l’estructura de blog i fent especial incidència en l’ús i aprenentatge de programari lliure tal com:

  • WordPress (gestió de continguts de blogs),
  • Gimp (programa de retocament fotogràfic),
  • VirtualDub (captura i processament de video)
  • Audacity (elaboració de podcasts)

Una tercera fase (març a març) consisteix en dotar de continguts aquestes projectes periodístics. Cal que aquests estiguin relacionats amb activitats del centre, entrevistes i especialment sobre l’actualitat de l’entorn més proper, la qual cosa permetrà fer-se ressò de petits estudis històrics, geològics, biològics, de personatges o llocs singulars, etc i donar-los una difusió més enllà del centre. Igualment cal considerar la forma més adient per a la seva publicació (textos, imatges, audivuals, etc)

De la mateixa manera, el projecte te un caire interdisciplinar que pot entrellaçar activitats de diferents matèries com llengües (català, castellà i anglès), la Informàtica, les Ciències Socials (Geografia, Història i Història de l’Art), però també d’altres com les Ciències Naturals (Biologia i Geologia, Física i Química), Plàstica, Música, i Tecnologia.

Pla de difusió i divulgació de resultats del projecte

Una vegada els diferents centres participants hagin posat en marxa els seus projectes periodístics, s’ha de treballar perquè tenguin continuïtat en el futur.

Els projectes que tenguin continuïtat, podran ser difosos pels mateixos professors que han participat elaborant els seus projectes per a què altres centres puguin iniciar els seus propis projectes periodístics.

Igualment, es crearà un recopilador de continguts en què se podrà accedir a aquests projectes digitals.

Si ets un centre educatiiu de les Illes Balears (públic o concertat) i vols participar en aquesta iniciativa contacte amb nosaltres a través del correu cedocuib@gmail.com

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: